25 jaar bMediation

25 jaar bMediation

bMediation werd in 1998 opgericht door de Balie van Brussel en BECI en viert dit jaar zijn 25-jarig bestaan. Als belangrijke speler in zijn domein promoot bMediation actief bemiddeling als methode voor duurzame conflictoplossing en leidt het ook de bemiddelaars van morgen op. Ter gelegenheid van deze verjaardag blikken Bart De Moor, Voorzitter van bMediation, en Joëlle Evenepoel, Algemeen Secretaris van Beci, terug op een kwart eeuw samenwerking.

Gaëlle Hoogsteyn

25 jaar geleden besloot de Kamer van Koophandel van Brussel, in samenwerking met bMediation, een project op te starten om bemiddeling in te voeren als dé manier van de toekomst om handelsgeschillen op te lossen. Dit is niet verwonderlijk, aangezien de oorsprong van de kamer van koophandel teruggaat tot verenigingen opgericht door handelaars en kooplieden met als gemeenschappelijk doel de handel te bevorderen, commerciële relaties te vergemakkelijken en geschillen informeel op te lossen. “Beci heeft altijd een bijzondere interesse gehad in alternatieven voor gerechtelijke procedures, met name door de oprichting van een Arbitragebureau en meer recent Exconflicto, een uniek platform dat verschillende oplossingen, advies en tools voor geschillen centraliseert”, opent Joëlle Evenepoel.

"Gerechtelijke procedures voor hoven en rechtbanken moeten bestaan naast arbitrage en bemiddeling als alternatieve methoden".
Bart De Moor

Een succes, maar er is nog ruimte voor verbetering

In de vorige eeuw werd er al over bemiddeling gesproken. Een paar jaar geleden kwam het in een stroomversnelling en in 2018 werd een belangrijke stap gezet in het gebruik van bemiddeling toen de wetgever artikel 444 invoerde in het Gerechtelijk Wetboek. Dit artikel houdt in dat de advocaat, de persoon bij uitstek wiens taak het is om geschillen op te lossen, verplicht is om zijn cliënt te informeren over de mogelijkheid om een beroep te doen op bemiddeling, verzoening en elke andere vorm van minnelijke geschillenbeslechting. Advocaten weten dat het nu aan hen is om na te denken over bemiddeling en om mensen hierover te laten nadenken. Maar doen ze dat ook daadwerkelijk en voldoende? Volgens Bart De Moor is er nog ruimte voor verbetering. “Sommige mensen zijn nog niet overtuigd van de toegevoegde waarde van bemiddeling.” De constante in het bedrijfsleven is een voortdurend veranderende omgeving, ook internationaal. Traditionele methodes hebben hun waarde bewezen, maar innovatie, creativiteit en flexibiliteit zijn meer dan ooit noodzakelijk. Dit geldt ook voor conflictoplossing.

Joëlle vervolgt: “Als we 25 jaar geleden visionair waren, kunnen we het ons nu niet veroorloven om de boot te missen. Niemand is tegen het principe van bemiddeling, maar in de praktijk zien we nog te vaak iets anders.
Sensibilisering is niet genoeg. We moeten bedrijven en advocaten duidelijk maken dat een alternatieve aanpak, een gezamenlijke aanpak om een geschil op te lossen, echt overwogen moet worden in plaats van alleen maar ondersteund.”


Het is ook essentieel om de voordelen van bemiddeling te benadrukken. Bemiddeling maakt het onder andere mogelijk om creatieve oplossingen te vinden, zoals het creëren van nieuwe contractuele relaties, die de hoven en rechtbanken niet kunnen uitspreken omdat ze gebonden zijn aan de verplichting om enkel de wet toe te passen. De grootste uitdaging was, en is nog steeds, het zorgen voor een mentaliteitswijziging. Dit gebeurt niet van de ene dag op de andere, ook al heeft de context ons de afgelopen jaren geholpen. “De opeenvolgende crisissen die we hebben meegemaakt, hebben een impuls gegeven aan bemiddeling. Het besef dat het behoud van economische activiteit op de eerste plaats moet komen en dat het beter is om oplossingen voor een conflict te vinden dan te proberen de andere partij te laten veroordelen, heeft het mogelijk gemaakt om flexibelere en creatievere methoden te testen en te gebruiken,” legt Joëlle uit.

Transparant bestuur, preventief risicobeheer en sociale en milieuverantwoordelijkheid zijn allemaal belangrijke elementen die het imago en de reputatie van een bedrijf beïnvloeden. Ook hier ligt een kans om duurzaam conflictbeheer te integreren.

bMediation breidt opleidingen uit


Bovendien zijn er te veel opgeleide bemiddelaars voor het aantal lopende bemiddelingen. “bMediation wil daarom zijn opleidingen uitbreiden. We bieden bijvoorbeeld aan om minder cursussen te volgen dan vereist om erkend bemiddelaar te worden, zodat we partijen kunnen begeleiden bij bemiddeling. We gaan ook reorganisatieprofessionals en reorganisatiedeskundigen opleiden in ondernemingsbemiddeling voor bedrijven in moeilijkheden”, legt Bart De Moor uit. Bovendien is bemiddeling geen activiteit die voorbehouden is aan advocaten. Ook uit andere beroepen komen zeer goede bemiddelaars, en de opleidingen van bMediation worden druk gevolgd door niet-juristen, en dat is een goede zaak.

Is bemiddeling de kern van het rechtssysteem van morgen?

Het is geen toeval dat bMediation ervoor gekozen heeft om zijn 25-jarig bestaan te vieren in het Justitiepaleis: “Door hier vandaag aanwezig te zijn, willen we een sterk signaal afgeven,” verklaarde Bart De Moor op de dag van het evenement in het Justitiepaleis. “Gerechtelijke procedures moeten naast arbitrage en bemiddeling bestaan. Binnenkort verdwijnen de steigers in het Justitiepaleis. De renovatie van het Justitiepaleis zal niet beperkt blijven tot een fysieke en architecturale renovatie. We moeten ook nadenken over de functies van het gebouw. We streven naar een justitiepaleis dat zowel gerechtelijke procedures als bemiddeling en arbitrage integreert. Een justitiepaleis waar de rechtzoekenden een gecombineerd aanbod vinden van niet alleen gerechtelijke procedures voor de hoven en rechtbanken, maar ook arbitrage en, op volledig vrijwillige basis, bemiddeling. Het zou geweldig zijn als rechtzoekenden in de toekomst met eigen ogen kunnen zien dat er naast de procedures voor de rechtbanken en gerechtshoven ook arbitrage en bemiddeling zijn, tezamen in één symbolisch gebouw, en dat de meest geschikte methode van geschillenbeslechting wordt gekozen op basis van de behoefte”, vervolgt hij.

Vooruitblikkend naar de volgende 25 jaar heeft bMediation slechts één wens: dat advocaten en bedrijven steeds meer beroep doen op zijn diensten. “Het is essentieel dat we allemaal in dezelfde richting samenwerken en onze krachten bundelen zodat ons project zich kan blijven ontwikkelen en zijn nut kan blijven bewijzen, zowel in de juridische wereld als in de bedrijfswereld,” besluit Joëlle.
"Het besef dat het behoud van economische activiteit voorrang moet krijgen en dat het beter is om oplossingen te vinden voor een conflict dan te proberen de andere partij te laten veroordelen, heeft het mogelijk gemaakt om flexibelere en creatievere methoden te testen en te gebruiken.”
Joëlle Evenepoel
bMediation vandaag
Vandaag bestaat een van de doelstellingen van bMediation erin de preventie, het beheer en de oplossing van conflicten te optimaliseren. bMediation is ook actief als opleidingscentrum voor bemiddelaars en in die hoedanigheid is de VZW erkend door de Federale Bemiddelingscommissie om zowel de basisopleiding van kandidaat-bemiddelaars te organiseren als om de bijscholing te voorzien die wettelijk vereist is opdat bemiddelaars hun erkenning kunnen behouden. Tot slot speelt bMediation ook een actieve rol bij de aanstelling van bedrijfsbemiddelaars en de ondersteuning van ondernemingen in moeilijkheden.
Belangrijke cijfers
  • 75% van de bemiddelingen resulteert in een akkoord.
  • 100 is het aantal leden van het bMediation-netwerk.
Geen reactie's

Geef een reactie